lauantai 13. huhtikuuta 2013

Vastavakoilua

Vakoilukierros jatkui Kuopioon ja koska ollaan vastakkaisella puolella Saimaata, kyse on kai sitten vastavakoilusta. Kuopiostakin on aina välillä löytynyt hämmentävää vauhtipotentiaalia, joten syytä on tämäkin selvittää...




Männävuosina tämän veneen omistaja esitti vauhdikkaita otteita ja taisteli useana vuonna rankingmestaruudesta, mutta pelkkä vilkaisu veneen alle antaa osviittaa nykyisistä kiinnostuksen kohteista; pohja jätetty hunningolle, mutta vetolaite kiiltää uutuuttaan. Nyt tiedän kenestä J.Karjalainen laulaa uusimmassa hitissään... ;-)


Tämän vakoilumatkan tulos oli selvä: Ei ole Kuopiolaisista harmia tulevana suvena. Mutta voihan sitä Savon Regatan sijaan osallistua vaikka kaljakelluntaan...

tiistai 2. huhtikuuta 2013

Teollisuusvakoilua

Kaikkeen menestyvään toimintaa liittyy vakoilu ja muilta kopionti. Lappeenrantalaiset ovat jo vuosikymmeniä hallinneet Saimaan kisasirkusta ja kun satuin paikkakunnalle, piti luonnollisesti käydä selvittämässä mistä moinen menestysputki oikein johtuu. Huippu-urheilulla on Suomessa pitkät doping-perinteet, joten jotain hämärää vilunkia tähänkin täytyi liittyä. Laiturilta käsin kun ei mitään epäilyttävää ole ollut havaittavissa, täytyy vauhdin salat löytyä pinnan alta. Siispä salaisia sähkömoottorin ropelliluukkuja ynnä muita Bond-tason vehkeitä etsimään...


Pettymys oli kuitenkin suuri, vaikkakin osa kisarasseista oli todennäköisesti viety rajan taa piiloon. Ei niin mitään ihmeellistä ja alapäät olivat jopa huonommin hoidettuja kuin omassa veneessäni. Olisivatko ne penteleet sittenkin vaan parempia purjehtijoita....?

tiistai 26. maaliskuuta 2013

Kyllä se vielä tästä...

Avovesi näyttää aika hyvältä....


...mutta ehdottomasti parhaat kiksit tuli lokkien metelöinnistä! Taitaa olla kevätköyrinnät menossa. Jos kerran lokit on sitä mieltä, että kesä tulee, niin olen minäkin...

tiistai 19. maaliskuuta 2013

Haaveita matkan varrelta

Ihminen on ihme elukka. Se haluaa aina sitä, mitä sillä ei ole. Toisaalta siksi kait ihmiset hallitsee maapalloa eikä vaikkapa myskihärät. Jostain ihme syystä kirjanmerkeistä löytyy aina vaan samat sivustot. No onneksi nyt ei todellakaan ole tarpeita, mutta tämä mekaaniseksi äitynyt toimintamalli alkoi pohdituttamaan parin punkkulasin jälkeen...

Purjevenehankinta oli aikoinaan perin intuitiivinen päätös. Ei perustunut käytännössä muuhun kuin sulovilen -vaistoon. Mitään järjellistä käyttöä ei oikein tuntunut moiselle olevan. Mutta ihmislapsella pitää olla vehkeitä, kaikenlaisia. Niistä tulee pääsääntöisesti hyvä mieli. Seratoniiniä, sanoo vaimo itseoppineena lääketieteen desanttina. Tumputtamalla olisi ehkä kuitenkin saattanut saada samat kiksit...

Kun makuun pääsi, niitä tarpeita alkoi kuitenkin ilmetä. Jospa voisi pukeutua edes istualtaan tai että sateella ei vituttaisi niin paljon. Entäs lämmitin, mmmmmmmmmm.... Avance 245 tai Finn 26 olivat veneitä, joilla täyttäisi pienen ihmisen kaikki tarpeet ikuisiksi ajoiksi. Avance 24:kin menisi tiukan paikan tullen...



Kilpapurjehdukseen kajahtaminen on perin turmiollista. Se tappaa kaiken järjellisen toiminnan ja tarpeiden tyydyttäminen pelkällä sprayhoodilla, tiskialtaalla ja jalkapumpulla ei enää onnistu. Patjaverhoilut kyllä uusittiin ja väliseinäkin syntyi, mutta vaikutus kryssivauhtiin oli enempi negatiivistä sorttia. Spinnun puute toi ahdistusta.... Perkele, FE83, Inferno 29 vaiko peräti NF 30. Ihmisellä pitää olla unelmia...

Sitten se lopulta valkeni. Ihmisen olemisen tarkoitus, ultimatum ja nirvana. Kaikkien kelien erikoisvene ja Suomalaisen veneteollisuuden huippusaavutus. Sibeliuksella on Finlandia, Södergrenillä on...



Ajatonta kauneutta pysähtyy vieläkin tuijottamaan aina, kun lajin edustajan yhyttää jostain...

Kuten tästäkin jorinasta voi todeta, asiat vaan ei aina mene kuten kuvittelee...

tiistai 5. maaliskuuta 2013

Saunaillan satoa




Intoa tuntui riittävän, kun yhtä vaille koko 13 henkinen miehistörinki kokoontui saunailtaan. Ja kyllähän siellä vatvottiin kaljan juonnin lomassa ihan asiaakin. Muutaman uuden taktisen kuvion sekä manööverin lisäksi puitiin kauden kalenteria ja se tuleekin myötäilemään hyvin pitkälti edellisiä kausia. Purjehtijan pahimmat viholliset, sukulaiset, näyttäisivät pilaavan ainakin BOW:n meidän osalta, koska ovat menneet järjestämään jotain muka tärkeitä tapahtumia samalle ajankohdalle. On se kummaa, että eivät viitsi tuon vertaa kisakalenteria vilkaista ennen juhlapäivien lukitsemista. Eikä rippikoulua tai häitä voi kuulemma hoitaa tammikuussa, jolloin jokaiselle narunkiskojalla olisi joutavaa aikaa vaikka useampipäiväisille sessioille...

Toisaalta kyllä niihin juhliin kelpaa jokaisen miehistönjäsenen nyt osallistua, kun sen iänikuisen rippipuvun saa jättää kaappiin ja päälle voi kiskaista laatuasusteen. Luulisi vaimoväen olevan kerrankin tyytyväinen...



Ilman poliisia ei tästäkään illasta selvitty, tosin se näyttäisi rajoittuvan löytötavaratoimistossa asiointiin...

tiistai 26. helmikuuta 2013

Pitkä on odottavan aika...


Hiljaista on ollut veneily- ja vastaavasti kiirettä työrintamalla, mutta sen verran tuli pistäydyttyä rikospaikalla, että näki edes akkujen varauksen. Samalla viskasin auringon raiskaamat puuluukut puusepälle hoitoon. Olisihan niitä voinut alkaa itsekin turaamaan, mutta into ja työtilat ei riitä hionta- ja lakkaushommiin...


Eipä noilla hätää olisi ollut, mutta latinki päälle ihan vaan sähköyhtiön riemuksi.

Venemessuilta haeskeltiin vähän fiilistä, mutta kauden todellinen kick off onkin sitten viikonloppuna, kun koko miehistörinki kokoontuu saunaillan merkeissä. Edellisesta tilaisuudesta tehtyä videota ei saa vieläkään edes Mustamäen torilta, sen verran arkaluontoiseksi se luokiteltiin heti seuraavana aamuna. Saa nähdä mitä on luvassa tänä vuonna. Ainakin uhon voi nostaa ihan uudelle tasolle, kun ainakin SSSR:ssa (se kait se nyt sitten on, toisaalta ihan pelkkä Slämäri voisi toimia...) kilpakumppaneina on kaikki mahdolliset Audit, X:t, FF:t jne...

Saimaan uusista kilpakumppaneista pitää mainita jo sen verran, että Mr Mensonen on kuulemma virittämässä hiljan hankittua Diva 39:ä kisakuntoon ja siitä pajasta tuskin valmistuu mitään puolivillaista cruiseria vaan suoraan kunnon kisavehje. Ainoa cruiseriin viittava asia voisi kuvitella olevan 300 litran vetoinen lonkerokylmiö.... ;-)