Nyt kun koko Suomen purjehdusskene on syksystä asti jännittänyt, jäädyttääkö tämä savolainen pölvästi laiskuuttaan veneensä vesillelaskukelvottomaan kuntoon, on aika laatia välitilinpäätös muuten niin tapahtumaköyhän talven tekosista.
Myytti: Kannelle kertyvä lumi ja jää aiheuttaa kuorman, joka pahimmillaan kaataa koko hökötyksen. Lisäksi lumi painaa pressun kasaan.
No eipä sitä näköjään ole kertynyt yhtään enempää kuin ennenkään. Kait se tuuli pitää huolen, että mitään isoa tornia kapeaan keulaan ei pääse syntymään. Maston kohdalla lunta on vähemmän, koska sisään päässyt lumi ei aikaisemmassa virityksessä päässyt enää pois. Laudat narusaranoin pitää pressun ojennuksessa, vaikka lunta vahän tuleekin...
Myytti: Jää ja lumi hajoittaa kaikki tiikkiosat kannelta ja siksi koko vene pitää umpioida. Lisäksi avoinna olevista päistä tupruttaa lunta koko pressunalaus täyteen.
Höpö höpö. Autenttinen tilannekuva ennen sisäänastumista osoittaa, että metrin verran pressun reunan jälkeen lunta ei ole enää ollenkaan ja tiikkipenkillle voi istua ilman, että edes persaus kastuu. Tuon peräpenkillä olevan kökön sai poistettua lasten leikkilapiolla.
Myytti: Tupruttava lumi tukkii kulkuaukon ja liukuluukku ei enää toimi. Lisäksi kaikki köydet menevät pilalle pakkasessa, kun kastuvat ja jäätyvät vuoronperään
Luukku aukesi kun Juhannuksena ja köydet olivat ihan normitönkössä kunnossa. Kait ne ovat saaneet kuivahtaa hyvän ilmanvaihdon ansiosta. Lunta ei tällä kohdalla ole ollenkaan.
Myytti: Kosteus pilaa koko sisustuksen ja vene homehtuu kauttaaltaan ilman tiivistä paketointia ja kosteudenpoistajia.
Höpsistä. Vene on raikas kuin kevättuuli ja sisällä on täysin kuivaa. Ainoa hälyttävä tilanne on tiskipöydälle unohtuneella vissypullolla.
Myytti: Keulakannella oleva lumi vuotaa sulaessaan keulaluukusta sisälle pilaten sisustan puuosat.
Joopa joo. Tippaakaan ei ole sisälle tullut ja jos lämpöä olisi 30 astetta enemmän, voisi keulassa vetäistä tirsat.
Myytti: Kannella oleva tuulitunneli hakauttaa pressut säpäleiksi ja siksi koko päätti pitää olla ummessa.
Jaa. No eipä ole hakannut. Paria terävän kulman aiheuttamaa lisäreikää lukuunottamatta se on kuin virityksen jäljiltä. Ehkäpä tuuletkin ovat olleet hivenen armollisempia tänä talvena. Rengaspainotkin tuntuvat olevan varsin toimivia.
Kaikkien patalaiskojan seiloreiden puolesta suoritettu esitaistelu on siis ainakin tähän mennessä ollut varsin menestyksekäs...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti