Reissu aloiteltiin tiistai-aamuna Puumalasta helteisissä merkeissä. Eipä paljon purjeita nosteltu, mutta turistien hymyt oli herkässä...
Laiskoja olivat ja persoja kaljalle. Kovia olivat ainostaan kortinlätkinnässä, jota olisivat jatkaneet vaikka aamuun saakka...
Siinä siirtokeikan lopputuotos....
Kisapäivä valkeni perinteisesti Haukilahden kisafiilistä haistellessa. Yllättävää naiskauneuttakin ilmestyi laiturille. Kaikki ainekset ikuiseen rakkauteen olivat jo olemassa, mutta Ilmarin charmi puri paremmin ja tyytyminen oli kolmosviulistin rooliin...
Naisjutut sikseen ja itse asiaan: Kisa alkoi katastrofaalisesti, vaikka metriäkään ei vielä oltu purjehdittu. G:n nostossa foilin reuna raapaisi n. 20 sentin pätkän liikkinarua esiin. Ei helvata, tässäkö se oli!!! Eikun vene rantaan ja Kaivarille. Kaikenmaailman virityksiä mietittiin, koska irronnutta pätkää ei saanut suoraksi ja mutkallahan se ei foiliin mene. Viisi minuuttia lähtöön ja saksilla pätkä välistä pois, varovainen pujotus foiliin ja sitten vaan todettiin, että kestää minkä kestää. Sillä virttyneellä hätäpurjeeksi mukaan otetulla 90 % fokalla ei noihin keleihin olisi ollut mitään asiaa...
Teknisten ongelmien pähkäily johti siihen, että lähtöpaikkaa, matkaa viivalle tai yleensäkään mitään lähtöön liittyvää ei ehditty miettimään. Menoksi vain. Paikka viivalla aukesi meille kuitenkin kuin punainen meri Moosekselle ja tempaistiinkin näyttävästi ylämerkin tuntumasta ekana yli. Ja tämän kuvan jälkeen voidaan lopettaa myös spekulointi siitä, missä lähdössä Sirius lähti...
Helppoa oli vapaissa veivata. Audi veti yllättäen todella ylös ja kohta codella näyttävästi yläkautta ohi. Pro-meininkiä...
Oli hienoa olla Silvan edellä jo alussa. Venekunta on kuitenkin hallinnut 36.7 ympyröitä jo kotvan aikaa ja heidän seuraamisestaan tulikin pääasiallinen spekuloinnin aihe aina Suursaaren länsirannalle saakka, kunnes hävisivät horisonttiin. Takanamme!!! Käsittämätöntä....
Kasuunille saakka vedettiin ihan hyvin. Spinnun nostaminen aiheutti kuitenkin satavarmasti naurunremakoita ympäröivissä veneissä; toppi puomissa näytti varmaan erikoiselta. Försti Aho pisti homman kuitenkin neulomon piikkiin, joten matka jatkui rinta rottingilla...
Kalballe saakka ajeltiin letkassa, mutta sitten ajoimme kaikki reikään ja alkoi reippaat spinnujiippitalkoot, joissa onnistuimme kuitenkin kohtuullisesti. Ympärillä Nea Noralla ja Silvalla oli samat tanhut päällä...
Ihan kelpo kisa!! Ja kun erot kympin sakkiin olivat varsin pienet, jäi jossittelullekin varaa. Pari ukkoa lisää, i-kirja, riki tiukalle, G3.... Saamari, tämäkö on se mekanismi, joka ajaa viattoman narunkiskojan murehtimaan jättöreunoja ja pohjan hiontaa 400 paparilla...?
Kiitokset gasteille JP, Samuli, Matti ja Jouni sekä erityiskiitos vierailevalle tähdelle M. Damskille. Ja olihan meillä aika pirun hauska siirtokeikkakin...
Päästiin maaliin, eikä oltu viimeisiä. JIIHAA!!!
VastaaPoistaVielä pari vuotta kokemusta lisää merellä ajamiseen, niin aletaan pärjäämään ;)
Seuraavaksi onkin vuorossa kelluntaa Saimaan "tuulissa".
Joku kokeneempi voisi valaista minua seuraavan kysymyksen parissa: jos spinnussa on kolme kulmaa ( yksi punainen, yksi vihreä, yksi sininen ), minkä kulman kiinnittäisit paaran skuuttiin, minkä styyran skuuttiin ja minkä falliin? Northin ratkaisu on sininen styyralle, punainen paaralle ja vihreä toppiin. Loogista
JP
Hienoo SAVO !! Hyvin vedetty ja kovenevassa kelissä 1 mies pois laidalta on 37 Salonassa 0,10 knt. kryssi vaudista pois!Toivottavasti storan skuuttaajilla oli hanskat !
VastaaPoista-Hamppari-
Oli kyllä hienot kelit purjehtia. Yritettiin tässä ajaa Arwenin ohi, kolme äijää kuudesta kannella. Jep
VastaaPoistahttps://vimeo.com/68639880
Mää oli vaan käymässä paskalla... ;-)
VastaaPoista