maanantai 28. marraskuuta 2011

Traileri

Tää on nyt kait sitten venetraileri


Rokis 2011 from Jukka-Pekka Aho on Vimeo.

26 kommenttia:

  1. Joka äijä tietää tarkalleen mitä pitää tehdä! 1min 15sek yläpoijulta ja spinnu vedossa. Ratapurjehduksessa! Voi hesus!!! Jos jotain positiivista hakee niin yhtään purjetta ei revennyt... muistaakseni. Jätettäiskö ORC-MM väliin?

    VastaaPoista
  2. Upeeta, mahtavaa...

    Kimmo L

    VastaaPoista
  3. Noin ne vastustajat tuppaa sanomaan....

    -jw-

    VastaaPoista
  4. Siistiä!

    Näistä purjehdusklipeistä saisi vieläkin hienompia, jos olisi pari ylimääräistä kameraa kuvaamassa. Yksi takakaiteessa, yksi jossain keulassa ja yksi vaikka pultattuna keulamiehen otsaan. Sopivasti editoimalla touhuaminen veneessä tulisi paremmin esille. Ton takakaiteeseen tms. kiinnitetyn kameran edessä kun tuppaa aina joku seisoskelemaan.

    Sitten vielä vanhoille hifisteille: kahdella GoProlla voi kuvata 3D-matskua...

    VastaaPoista
  5. Meinasin vähän sellasta, että gastikokelaille, jotka tulevat yleensä aluksi vain tutustumaan hommaan, annan media crew memberin -statuksen ja kameran kouraan. Tuotoksestahan se sitten selviää, kiinnostiko enemmän lokkien lentely vai purjehdus. Eräässä surullisen kuuluisassa kisassa v. 2010 meillä oli sellanen. Kaverilla taitaa olla vieläkin arpi huulessa.... Siitäkin kisasta saisi muuten taas oivan klipin.....

    -jw-

    VastaaPoista
  6. Yritetään tosiaan ensin keskittyä noihin manöövereihin... ja sitten joskus niiden taltiointiin. Kädet loppuu kesken kun joka jampalla on toisessa kädessä sony ja toisessa koffi ( tai lörtsy... mutta siitä myöhemmin). Tässä vaiheessa kaiteeseen kiinnitetty kamera ajaa asiansa, narulle tarttuu hyvin tuo kaikki turha kohkaaminen. Jannen kanssa videoita ollaan jo ehditty analysoida ja eiköhän ensi kesänä edistytä monella rintamalla.

    Täytyy nyt sen verran ottaa takaisin, että monissa pätkissä olen tarkoitushakuisesti poiminut pahimmat mokat. Materiaalissa on myös todella hyviä vendoja ja jiippejä. Spinnun nosto vaan tuntuu olevan meidän Akilleen kantapää.

    JP

    VastaaPoista
  7. Älkää nyt vaan ottako tätä "isoveli neuvoo" juttuna, mutta tosta spinnun nostosta saisi hemmetin paljon nopeamman (ja pro-meiningin näköisen) jos:

    - nostatte (ja laskette) keulaluukusta
    - mastomies nostaa spinnun (ja piano vaan ottaa löysiä pois)

    Kimmo L

    VastaaPoista
  8. No meillä on pääsääntöisesti keulakajuutta täynnä cruisingkamaa ja jos siellä meinaisi spinnua säilyttää, pitäisi patjatkin siirtää taakse. Nuotanvedon jäljiltä voi olla muuten yöllä märät oltavat. Nostin kyllä kiskotaan yleensä mastolta, mutta tämä oli just sellanen "ei ihan putkeen" -nosto ja miehistössä olin parin vajaus. Ja sen kyllä huomaa heti...

    -jw-

    VastaaPoista
  9. Keulakajuutan patjoja ei sääntöjen mukaan saa siirrellä peräänpäin, mutta nosta ne laidoille sivuun niin ei mahdollisesti märkä spinnu niitä kastele.

    Toi spinnun nosto/lasku tuolta kun on ainoa oikea tapa; rauhoittaa sitloodan, nostaa/laskee oikeasta paikasta eli genoan takaa ja antaa pianistille työskentelytilaa.

    Kimmo L

    VastaaPoista
  10. Kiitokset Kimmo! Ollaan "muutamaan" otteeseen asiasta keskusteltu. Enpä ole kenenkään muun nähnyt nostavan spinnua pentteristä.
    Viime kesänä spinnuteippiäkin kului metrikaupalla. Kaiken lisäksi tossa kyseisessä nostossa taisi tulla viinilasin sirpaleet luututtua spinnulla kajuutan turkilta.

    JP

    VastaaPoista
  11. Käykää katsomassa BC:n blogista muutamasta videosta mallia. Mun mielestä meidän bändi on saanut tuon noston hierottua aika jees kuntoon. Laskussa meillä on vielä treenattavaa. Se kaikkein kinkkisin, joka ihan oikeesti pitää radalla osata, on stybiksellä alamerkille tulo jossa pitää laskea vanhalle leen puolelle ja tehdä jiippi samaan aikaan.

    Mitä noita kiittelemään. Tarjoat oluen (kisan jälkeen) kun tavataan... ;)

    Kimmo L

    VastaaPoista
  12. Kimmo on kovin uskonnollinen tuon keulaluukun kanssa, joka tietysti onkin ihan hyvä tapa nostaa ja laskea spinnu. Se ei kuitenkaan ole alkuunkaan nopean noston edellytys. Nopean noston voi tehdä monella tavalla, mutta mun mielestä tärkeimmät kohdat ovat (ei ehkä järjestyksessä).

    1. Kulma vedetään puomiin ennen nostoa (ja merkkiä)
    2. Ennen merkkiä barberit on oikein ja skuutit "asemissa"
    3. Mastolla on joku nostamassa ja joku vetää vain löysät pois
    4. Spinnnu tulee vapaasti ylös ja kaiteiden ulkopuolelle (mistä tuleekin).
    5. Puomi oikealla korkeudella.

    Näin saa spinnun vetämään veneenmitan sisällä ylämerkistä nosti sitten spinnun keulaluukusta, kulkuluukusta tai säkistä. Eikä siihen edes tarvitse kuin kolmen hengen miehistön. Voi olla, ettei muilla kuin keulaluukkunostoilla saa "katu-uskottavuutta", mutta kyllä niillä oikein tehtynä voi hyvin pärjätä ratakisoissakin saaristokisoista puhumattakaan.

    VastaaPoista
  13. Kyllä se on niin että spinnun pitää nousta genoan takana! Tolleen kuin me sitä revitään, niin sitä sananmukaisesti revitään. Se on varmaan makukysymys tuleeko spinnu pussista (keulasta) vai suoraan luukusta.

    Meillä vaihtui viime kesänä lähes kokonaan kisamiehistö. Jouduttiin lähtemään aika perusjutuista. Tässäkin videossa toinen keulagasti taitaa olla ensimmäistä kertaa purjeveneessä, mutta otteet oli todella lupaavia :)

    Tän linkin Janne on joskus jo tänne sivuille laittanutkin.
    http://www.youtube.com/watch?v=4dn1CHPfdS4
    Tossa 5min20sek kohdalla on siisti nosto.

    Kimmo, kyllä teidän videot on puhkikelattu.

    JP

    VastaaPoista
  14. Jos näitä manööverejä tehtäs edes yhden kerran kesässä muuten kun kisatilanteessa, väittäisin, että positiivista kehitystä tapahtus heti. Oppimismielessä yksi mietitty ja harkittu nosto vastaa kymmentä kisassa kiireessä värkättyä kohellusnostoa.

    -jw-

    VastaaPoista
  15. Taika on siinä, että veneen kippari, omistaja ja/tai joku vakiogasti tietää täsmällisesti miten homma tehdään. Uusi/uudet gastit sitten opastetaan ennen kisaa veneen tavoista. Jos gastit eivät osaa perusspinnukäsittelyä, homma menee tietysti vaikeammaksi.

    VastaaPoista
  16. Kyllä asia on helppo teoriassa opettaa, mutta käytäntö on aina eri asia ja se tulee vaan toistoista. Meillä oli Infernoaikaan toukokuussa yksi lauantai training campiä ja aina saatiin hemmetisti oppia niin manöövereistä kuin trimmeistäkin. Pitäs pyrkiä keväällä samaan. Viimekevään malli, jossa vanttiruuvit tukattiin 1. kisan lähtöalueella, ei oikein toimi....

    -jw-

    VastaaPoista
  17. Kuule sie Jokke; oletko ihan oikeesti koskaan nostanut spinnua pääluukusta siten että olet saanut vielä kryssillä gaijan puomin kulmaan kiinni siten että spinnu ei ole karannut käsistä? Ja tämä silloin kun tuulee ja kolmen hengen miehistöllä?

    Ja jos tuossa olet onnistunut niin oletko oikeasti onnistunut tulemaan alamerkille pabiksella ja laskemaan spinnun luusta pääluukkuun kääntyessäsi kryssille?

    Genoan takaa on ainoa järkevä tapa, joko pussista tai luukusta. Luukussa on se etu että ei tarvitse pakkailla, ja laskussa menee suoraan kannen alle. Ja lasketaan luusta tai leestä sen mukaan kummalta puolelta seuraavaksi nousee (oli sitten rata tai saaristo).

    Kimmo L

    VastaaPoista
  18. Tempossa nostimme aina kulkuluukusta ja aina vedimme kulman puomiin ennen nostoa. Alamerkillä spinnun saa kummalta puolelta tahansa alas jiipillä tai ilman. Väittäisin, että ajoimme luokassamme lähimmäksi merkkiä spinnulla ja homma toimi kolmistaankin, mutta toki ongelmia tuli, jos joku meni pieleen, jolloin neljännestä oli paljon apua.

    Yleensä alamerkillä lasketaan vasemmalle laidalle, jolloin spinnu voi olla vielä puolitangossa kryssille käännyttäessä, koska se painuu fokkaa vasten. Spinnun laskussa spinnu otetaan alas ja sitten pakataan sinne minne pakataan. Eli Tempossa laskimme jonnekin vanttien paikkeille ja sitten kannelta kulkuluukkuun, jossa oli säkki eli ei tarvinut pakkailla.

    Tempo oli tietysti pieni (tosin ihan reilu spinnu), joten nykyisessä veneessä kolmella pärjää huonommin. Ajoimme kuitenkin WB:n kolmella ja emme jääneet spinnumanöövereissä tippaakaan muille, tosin siellä nostimme keulaluukusta ja keli oli kevyt.

    Kulkuluukusta nostettaessa kulkuluukun kohdalla oleva henkilö syöttää spinnua, jotta sen saa vedettyä puomille ja ettei se karkaa ennen aikojaan. Samainen kaveri sitten vetää löysät pois nostimesta.

    Genuaveneellä en ole purjehtinut moneen vuoteen, mutta silloin kun sellaisen omistin, spinnu nostettiin kulkuluukusta.

    Keulaluukusta nostossa on monia hyviä puolia, mutta kuten sanoin ei se ole mikään välttämättömyys. Sanoisin myös, että keulaluukusta laskemalla on mahdollista saada aikaan pahimmat ongelmat, jos homma ei ole hanskassa.

    VastaaPoista
  19. Kuulkaa nyt kansalaiset; totuuksia voi olla vain yksi ja se totuus olen minä. Älkää kuunnelko tätä vääräuskoista, joka teille syöttää Tempon tarinaa isoihin veneisiin sovellettavaksi ;)

    Kimmo L

    VastaaPoista
  20. Minuutin traileri sai jo näin hyvän keskustelun aikaan!! Mielenkiinnolla odotan, minkälainen väittely alkaakaan, kun valmistumaisillaan oleva täyspitkä versio Rokiksesta julkaistaan....

    -jw-

    VastaaPoista
  21. Näyttivät nuo vähän isommatkin veneet eli VOR70:t ottavan ratakisassaan spinnut alas kulkuaukosta ja vielä käsittämättömän kaukana ennen merkkiä. Ei näytä kyllä kovinkaan tiukalta kisaamiselta tuo VOR70-ratakisailu!

    VastaaPoista
  22. Kuule Jokke, Noi VOR:in spinnut on noin 500 neliötä, ja alas laskemassa/keräämässä oli vain kolme kaveria. Kulkuaukosta varmaan sen takia kun niissä ei ole kunnon isoa luukkua (ainakaan sellaista josta ei syöksyisi vesi sisään). Kaikki purjeet tuodaan aina pääluukun kautta.

    Kimmo L

    VastaaPoista
  23. Eikä noita vehkeitä ole ratakisailuun tehtykään. Oli totta, että touhu näytti välillä perin kankealta, mutta ehkä nuo neliömäärät selittää paljon. Enkä usko, että kippareilla oli hirveää hinkua nuotanvetoon, kun media pörrää ympärillä... -jw-

    VastaaPoista
  24. Eikös miehistö sentään ole noissa jotain kymmenen paikkeilla, joten kaipa sinne olisi voinut hyvin viisi kaveria laittaa, jos olisi tarpeen. Tuli mullekin mieleen, ettei välttämättä ole luukkua noissa. Ja toi veden tulo sisään oli yksi syy, etten Tempossa edes koskaan kokeillut keulaluukusta laskua. 36-jalkainen nyt ei enää niin helposti sukella.

    On toi ratakisailu aika kauhean näköistä noilla verrattuna vaikkapa AC-veneisiin tai minimaxeihin, joissa samaa kokoluokkaa purjeet. Luulisi kippareilla olevan hinku voittaa noikin kisat ja porukan olevan hyvin yhteen treenattuja, mutta hirveät erot tuli ja kovin hampaattoman näköistä oli kisailu ja ratakin taas outo. Varsin tylsää katsottavaa.

    VastaaPoista
  25. Noissa on pieni luukku keulakannella, mutta se näyttäisi johtavan vesitiiviiseen keulaosastoon, joten ei voi käyttää.

    Samankokoisissa minimaxeissa on tuplamääärä miehiä kannella.Ja VOR-veneet ei yksinkertaisesti ole rakennettu tähän touhuun. Kun rata vielä laitettiin siten että päästiin ihailemaan slöörikaahailua, niin erot tulivat luonnollisesti isoiksi. Sama se on vaikka TP52:lla; kryssillä vauhtierot on max. 0,5 solmua, slöörillä helposti 3-4 solmun eroja.

    Kimmo L

    VastaaPoista
  26. Onhan noissa minimaxeissa ja IAAC-veneissä paljon enemmän porukkaa, mutta osallistuuko spinnun laskuun aktiivisesti sen enempää? Varsinkin minimaxeissa taitaa olla paljon porukkaa ainoastaan painolastina ja IAAC-veneissä valtava spinnupuomi vie pari kaveria 17:sta. Aika moni näyttää seisovan tumput suorina tai istuvan laidalla spinnunlaskun aikana:
    http://www.youtube.com/watch?v=tr2fRwYdtuc&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=N-aEHl1WYYY

    VastaaPoista