lauantai 10. joulukuuta 2011

ProleNoa

Tämä kun on niin perkuleen kallista hommaa, niin jossain asioissa pitää koettaa löytää halpisratkaisuja. Pihalla pari vuotta seisoneet anopin vanhat kesärenkaat ja vajaat 9 vuotta viivästyneestä alakattoprojektista jäänyt lautapino toimivat innoittajina. Ja siitä se ajatus sitten lähti...


Myös gastiliitto oli asennusvaiheessa edustettuna ja asennuskeli oli varsin kelvollinen joulukuun alun keliksi.



Suunnilleen oikeanmittaiset laudat narulla yhteen ja T-kappale päähän, ettei tule liian jyrkkiä kulmia.


Lankut makaa somasti puisen varvaslistan päällä eivätkä naarmuta herkkää hipiää. Kaidetolpat ovat onneksi tässä mallissa yhdellä lukitusmutterilla kiinni ja siten helpot irrottaa.



Omia puomeja ja naruniveliä käyttämällä ei tartte alkaa naulaamaan mitään ja koko paketti on sen verran "notkea", että pikkutuulet ei ala heti rikkomaan paikkoja. Keväällä vaan lankut nippuun...



Ja normioloissa pressukaan ei hinkkaa kylkiä. Jos olis oikein innokas, voisi myös kulmia pyöristellä..



Kuminauhat on perseestä. Pohjan ali vedettynä hinkkaumia on vähän joka paikassa ja halpismallit eivät kestä pyhätöntä viikkoa. Näkyy olevan yleistä, että painoina käytetään kaikenmaailman tonkkia, mutta mistä niitä nyt äkkinäinen kymmenen löytää? Renkaat on halvat, rumat ja sisältää kierrätysmaksun.
Tuli muuten harvinaisen härskin näköinen paketti. Tuulessa heiluviin renkaisiin voisi vielä lisätä tunnelmakulkuset näin Joulun kunniaksi...

11 kommenttia:

  1. On toi helppoa kun maston saa jättää pystyyn. Meidän perheen vene (mallia kesämökki) on helsinkiläisessä venekerhossa, jonka säännöt kieltävät masto pystyssä säilyttämisen. Vastoin yleistä luuloa, kyseessä ei ole kaupungin kielto - esim. Sinbadissa mastot on pystyssä. Kerro keväällä kuinka systeemi kesti.

    VastaaPoista
  2. Luulisin, että kestävyys on suoraan riippuvainen tuulista, niinkun nyt varmaan jokainen tekele. Täällä tuulet on onneksi yleensä rannikkoa armollisempia. Jos kestää, niin purku ja uudelleenkasaus vie muutaman minuutin. Jos ei kestä, niin laanilla on ruma kasa laudanpätkiä, autonrenkaita ja pressunpaloja...

    -jw-

    VastaaPoista
  3. Hohhoijaa... vaikka ei se kyllä ole BC:n bändilläkään helppoa. Sen verran pölyistä on että keväällä joutuu kannen taas pyyhkimään kostealla.

    Kimmo L

    VastaaPoista
  4. Tarkkakätisiä duunareita, kun yläkuvassa kantta vastaan reikiä lautoihin porailevat...

    VastaaPoista
  5. eiku se olikin näköjään ruuvi...

    VastaaPoista
  6. Kyllä perämies Ahokin esitti puhelimessa huolestuneisuutensa kun ekaa kuvaa katseli, mutta totesin, että nuo laudat kannessa on ihan käteviä kovemmalla kelillä....

    -jw-

    VastaaPoista
  7. Joo muutama kerta piti vilkaista, että mitä se on alkanut väsäämään. Pari kesää olen jankuttanut, että veneeseen pitää saada kunnari, joten ensimmäinen ajatus oli, että nyt se asentaa jokojoko-pallon syöttölautasta täkille!

    JP

    VastaaPoista
  8. Mikset ole ottanut mastoa pois? Talven puhureista tulee melkoiset rasitukset rikiin ja veneeseen kun se ei pääse joustamaan yhtään pukilla. Hoskilla on kovimmissa myrskyissa kaatunut pukilla olleita veneitä vaikka ovat ilman mastoa...

    VastaaPoista
  9. Seuran mastonosturi ei riitä ja pitäisi ottaa autonosturi vain sitä varten, kun veneiden nostopäivänä ei moiseen ole aikaa. Sitten vielä tuntien purku- ja kasaustyö päälle. Lisäksi rikkoontumisvaara on aina melkoinen. Mutta mainitsemasi riskit on aina mielessä ja LOW:n sivuilla oleva kaatumiskuva ei yhtään parantanut yöunia...

    Ja JP:lle: Gunnar kannella ei varmasti lisää vauhtia... ;-)

    VastaaPoista
  10. Meilläpäin autonosturi nostaa ensin maston pois ja veneen perään. Kustannus yhteensä 100 eur. Maston saa silloin tarkastettua ja huollettua..

    VastaaPoista
  11. Meillä kaikki seuran kymmenet veneet nousee samana päivänä, joten aikaa mastoihin ei ole ja näkyy kaikki isojen veneiden omistajat jättävän mastot pystyyn. Etunsa kummallakin tavalla. Keväälle on lupailtua koneapua mm. leisareitten helojen asennukseen, jolloin takila on helppo tsekata samalla...

    -jw-

    VastaaPoista