...Kävi näin
Ehkä paras pelastus oli kiven/kallion muoto. Ei tullut kertapysähdystä vaan hyppy ja puolihallittu telemark -alastulo.Lyijy kait toimi samalla jonkinlaisena iskarina. Vauhtia oli reilut 6 solmua. Se on aika shokeeraava kokemus ja vain ne ymmärtävät, jotka ovat sen joskus kokeneet. Turkkilevyjen paniikinomaisen poiston ja pikatarkastuksen jälkeen matka jatkui, mutta tarkempi tarkastelu myöhemmin osoitti, että veneelle on hommattava menopaluu pääkaupunkiin. Asia varmistui ylösnoston jälkeen. Hiushalkeamat kölin takareunan kohdalla palkissa, pentterin liikahtaminen, turkkilevyn pieni pykältäminen ja halkeama sisämodulissa läpiviennin kohdalla kertoivat, että vene vaatii Leeveneen hellää hoitoa. Rakenteen lujuus perustuu sisämodulin ja ulkokuoren tiukkaan ja jatkuvaan yhdyntään ja sen keskeytyminen aiheuttaisi myöhemmin vääjäämättä isompia murheita. Pienoinen paniikki iski myös satamaan tullessa, kun pakittelun aikana ruori jumittui ja pelko peräsinakselin vääntymisestä valtasi mielen. Pienen tutkimisen jälkeen kuitenkin selvisi, että vain ruori oli vääntynyt ja otti kiinni upotuksen reunoihin.
Noston jälkeen saatiin myös pieni lisäselitys huonoon venevauhtiin. Ranskassa veneen pohja oli virheetön, mutta nyt pari myrkkykerrosta oli irti isolta alalta ja pestessä sitä irtosi levyinä koko ajan lisää. Ainakin 0,01 solmua on tullut turpaan törkyisen pohjan vuoksi. Koko harrastuksen kannalta on ratkaisevan tärkeää päivittää ja täyttää selityskoria kaikenlaisilla ja jokaiseen tilanteeseen sopivilla selityksillä, joilla voi peittää paskat suoritukset tai parhaimmillaan ne suovat jopa oikeuden huudella kommentteja yleisön joukosta palkintojenjaon aikana.
Harmillista on myös perinteisten talvifiilistelyjen puuttuminen; Pelkkä masto ja tyhjä pukki ei houkuttele keksimään syitä jatkuviin ja turhiin käynteihin veneellä. Vika/puutos/säätämislistan päivittäminenkään ei suju, kun ei voi hömöttää oluttölkki kädessä sitloorassa pressun alla. Kun vene joskus kevättalvella palaa, on otettava kaikki menetetyt yhteiselon tunnit takaisin...
No huh huh, Helsinkiin saakka. Parasta kuitenkin tehdä kunnolla. Hyvä, että tulee korjaamalla kuntoon, ettei tarvitse ruveta etsimään uutta venettä!
VastaaPoistaNo polaareja ja trimmausohjeita voi aina tarkastella...