tiistai 5. maaliskuuta 2013
Saunaillan satoa
Intoa tuntui riittävän, kun yhtä vaille koko 13 henkinen miehistörinki kokoontui saunailtaan. Ja kyllähän siellä vatvottiin kaljan juonnin lomassa ihan asiaakin. Muutaman uuden taktisen kuvion sekä manööverin lisäksi puitiin kauden kalenteria ja se tuleekin myötäilemään hyvin pitkälti edellisiä kausia. Purjehtijan pahimmat viholliset, sukulaiset, näyttäisivät pilaavan ainakin BOW:n meidän osalta, koska ovat menneet järjestämään jotain muka tärkeitä tapahtumia samalle ajankohdalle. On se kummaa, että eivät viitsi tuon vertaa kisakalenteria vilkaista ennen juhlapäivien lukitsemista. Eikä rippikoulua tai häitä voi kuulemma hoitaa tammikuussa, jolloin jokaiselle narunkiskojalla olisi joutavaa aikaa vaikka useampipäiväisille sessioille...
Toisaalta kyllä niihin juhliin kelpaa jokaisen miehistönjäsenen nyt osallistua, kun sen iänikuisen rippipuvun saa jättää kaappiin ja päälle voi kiskaista laatuasusteen. Luulisi vaimoväen olevan kerrankin tyytyväinen...
Ilman poliisia ei tästäkään illasta selvitty, tosin se näyttäisi rajoittuvan löytötavaratoimistossa asiointiin...
tiistai 26. helmikuuta 2013
Pitkä on odottavan aika...
Eipä noilla hätää olisi ollut, mutta latinki päälle ihan vaan sähköyhtiön riemuksi.
Venemessuilta haeskeltiin vähän fiilistä, mutta kauden todellinen kick off onkin sitten viikonloppuna, kun koko miehistörinki kokoontuu saunaillan merkeissä. Edellisesta tilaisuudesta tehtyä videota ei saa vieläkään edes Mustamäen torilta, sen verran arkaluontoiseksi se luokiteltiin heti seuraavana aamuna. Saa nähdä mitä on luvassa tänä vuonna. Ainakin uhon voi nostaa ihan uudelle tasolle, kun ainakin SSSR:ssa (se kait se nyt sitten on, toisaalta ihan pelkkä Slämäri voisi toimia...) kilpakumppaneina on kaikki mahdolliset Audit, X:t, FF:t jne...
Saimaan uusista kilpakumppaneista pitää mainita jo sen verran, että Mr Mensonen on kuulemma virittämässä hiljan hankittua Diva 39:ä kisakuntoon ja siitä pajasta tuskin valmistuu mitään puolivillaista cruiseria vaan suoraan kunnon kisavehje. Ainoa cruiseriin viittava asia voisi kuvitella olevan 300 litran vetoinen lonkerokylmiö.... ;-)
tiistai 5. helmikuuta 2013
tiistai 15. tammikuuta 2013
Väritystehtävä
sunnuntai 13. tammikuuta 2013
Myytinmurtajaisten välitilinpäätös
Nyt kun koko Suomen purjehdusskene on syksystä asti jännittänyt, jäädyttääkö tämä savolainen pölvästi laiskuuttaan veneensä vesillelaskukelvottomaan kuntoon, on aika laatia välitilinpäätös muuten niin tapahtumaköyhän talven tekosista.

Myytti: Kannelle kertyvä lumi ja jää aiheuttaa kuorman, joka pahimmillaan kaataa koko hökötyksen. Lisäksi lumi painaa pressun kasaan.
No eipä sitä näköjään ole kertynyt yhtään enempää kuin ennenkään. Kait se tuuli pitää huolen, että mitään isoa tornia kapeaan keulaan ei pääse syntymään. Maston kohdalla lunta on vähemmän, koska sisään päässyt lumi ei aikaisemmassa virityksessä päässyt enää pois. Laudat narusaranoin pitää pressun ojennuksessa, vaikka lunta vahän tuleekin...

Myytti: Jää ja lumi hajoittaa kaikki tiikkiosat kannelta ja siksi koko vene pitää umpioida. Lisäksi avoinna olevista päistä tupruttaa lunta koko pressunalaus täyteen.
Höpö höpö. Autenttinen tilannekuva ennen sisäänastumista osoittaa, että metrin verran pressun reunan jälkeen lunta ei ole enää ollenkaan ja tiikkipenkillle voi istua ilman, että edes persaus kastuu. Tuon peräpenkillä olevan kökön sai poistettua lasten leikkilapiolla.

Myytti: Tupruttava lumi tukkii kulkuaukon ja liukuluukku ei enää toimi. Lisäksi kaikki köydet menevät pilalle pakkasessa, kun kastuvat ja jäätyvät vuoronperään
Luukku aukesi kun Juhannuksena ja köydet olivat ihan normitönkössä kunnossa. Kait ne ovat saaneet kuivahtaa hyvän ilmanvaihdon ansiosta. Lunta ei tällä kohdalla ole ollenkaan.

Myytti: Kosteus pilaa koko sisustuksen ja vene homehtuu kauttaaltaan ilman tiivistä paketointia ja kosteudenpoistajia.
Höpsistä. Vene on raikas kuin kevättuuli ja sisällä on täysin kuivaa. Ainoa hälyttävä tilanne on tiskipöydälle unohtuneella vissypullolla.

Myytti: Keulakannella oleva lumi vuotaa sulaessaan keulaluukusta sisälle pilaten sisustan puuosat.
Joopa joo. Tippaakaan ei ole sisälle tullut ja jos lämpöä olisi 30 astetta enemmän, voisi keulassa vetäistä tirsat.

Myytti: Kannella oleva tuulitunneli hakauttaa pressut säpäleiksi ja siksi koko päätti pitää olla ummessa.
Jaa. No eipä ole hakannut. Paria terävän kulman aiheuttamaa lisäreikää lukuunottamatta se on kuin virityksen jäljiltä. Ehkäpä tuuletkin ovat olleet hivenen armollisempia tänä talvena. Rengaspainotkin tuntuvat olevan varsin toimivia.
Kaikkien patalaiskojan seiloreiden puolesta suoritettu esitaistelu on siis ainakin tähän mennessä ollut varsin menestyksekäs...

Myytti: Kannelle kertyvä lumi ja jää aiheuttaa kuorman, joka pahimmillaan kaataa koko hökötyksen. Lisäksi lumi painaa pressun kasaan.
No eipä sitä näköjään ole kertynyt yhtään enempää kuin ennenkään. Kait se tuuli pitää huolen, että mitään isoa tornia kapeaan keulaan ei pääse syntymään. Maston kohdalla lunta on vähemmän, koska sisään päässyt lumi ei aikaisemmassa virityksessä päässyt enää pois. Laudat narusaranoin pitää pressun ojennuksessa, vaikka lunta vahän tuleekin...

Myytti: Jää ja lumi hajoittaa kaikki tiikkiosat kannelta ja siksi koko vene pitää umpioida. Lisäksi avoinna olevista päistä tupruttaa lunta koko pressunalaus täyteen.
Höpö höpö. Autenttinen tilannekuva ennen sisäänastumista osoittaa, että metrin verran pressun reunan jälkeen lunta ei ole enää ollenkaan ja tiikkipenkillle voi istua ilman, että edes persaus kastuu. Tuon peräpenkillä olevan kökön sai poistettua lasten leikkilapiolla.

Myytti: Tupruttava lumi tukkii kulkuaukon ja liukuluukku ei enää toimi. Lisäksi kaikki köydet menevät pilalle pakkasessa, kun kastuvat ja jäätyvät vuoronperään
Luukku aukesi kun Juhannuksena ja köydet olivat ihan normitönkössä kunnossa. Kait ne ovat saaneet kuivahtaa hyvän ilmanvaihdon ansiosta. Lunta ei tällä kohdalla ole ollenkaan.

Myytti: Kosteus pilaa koko sisustuksen ja vene homehtuu kauttaaltaan ilman tiivistä paketointia ja kosteudenpoistajia.
Höpsistä. Vene on raikas kuin kevättuuli ja sisällä on täysin kuivaa. Ainoa hälyttävä tilanne on tiskipöydälle unohtuneella vissypullolla.

Myytti: Keulakannella oleva lumi vuotaa sulaessaan keulaluukusta sisälle pilaten sisustan puuosat.
Joopa joo. Tippaakaan ei ole sisälle tullut ja jos lämpöä olisi 30 astetta enemmän, voisi keulassa vetäistä tirsat.

Myytti: Kannella oleva tuulitunneli hakauttaa pressut säpäleiksi ja siksi koko päätti pitää olla ummessa.
Jaa. No eipä ole hakannut. Paria terävän kulman aiheuttamaa lisäreikää lukuunottamatta se on kuin virityksen jäljiltä. Ehkäpä tuuletkin ovat olleet hivenen armollisempia tänä talvena. Rengaspainotkin tuntuvat olevan varsin toimivia.
Kaikkien patalaiskojan seiloreiden puolesta suoritettu esitaistelu on siis ainakin tähän mennessä ollut varsin menestyksekäs...
torstai 20. joulukuuta 2012
R.I.P Finn Flyer
Ei mene näillä Finn -alkuisilla veneveistämöillä hyvin ei. Se tuli sitten noutaja Finn Yachtsillekin, eli on Finn Flyereiden aika aloittaa hidas häipyminen veneilykartalta. Nyt tekis ihan jumalattomasti mieli aloittaa hirvee paasaaminen tästä talouskurimuksesta. Ennustelin jo vuosia sitten, että sormi on tukevasti talouden resetnapilla. Nyt tuota nappulaa ollaan jo painamassa ja napakasti. Tää ei ole enää kivaa. Oikeesti....
torstai 13. joulukuuta 2012
VSSR = ?SSR
Nyt alkaa pahentuva lama näkyä jo iki-immuuneissa purjehduspiireissäkin. Haukilahden satamassa joudutaan jatkossa ihailemaan ainoastaan veneenomistajien Mersuja, Audeja ja Bemareita. Volvorivistö on nääs historiaa. Jotain pitää keksiä ja kait nyt jollain firmalla olisi vielä pistää muutama roponen haulikon paukkupatruunoihin ja pystirivistöön. Onneksi Suomi on pullollaan rautaista laatua ja pitkiä perinteitä, joten ei meillä ole mitään hätää...
Siwa Suursaari Race
Korvatunturi Suursaari Race
Alko Suursaari Race
Talvivaara Suursaari Race
Reinot Suursaari Race
Angry Birds Suursaari Race
Biltema Suursaari Race
SAK Suursaari Race
Kalervo Kummola Suursaari Race
Nova Suursaari Race
.... Eihän tämä ole enää kuin parista puhelusta kiinni...
Siwa Suursaari Race
Korvatunturi Suursaari Race
Alko Suursaari Race
Talvivaara Suursaari Race
Reinot Suursaari Race
Angry Birds Suursaari Race
Biltema Suursaari Race
SAK Suursaari Race
Kalervo Kummola Suursaari Race
Nova Suursaari Race
.... Eihän tämä ole enää kuin parista puhelusta kiinni...
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)