maanantai 17. lokakuuta 2011

36.7 ry

Suomen 36.7 kööri sai sitten aikaan yhdistyksen. Tarkoituksena on kait pitkässä juoksussa plagioida pikkusiskojen meininkiä, mutta näin aluksi aloitellaan muutamalla yhteisellä suviseuralla mm. VSSR:llä. Jatkoa tarinalle on luvassa, kunhan viralliset asiat etenevät. Yksi vaan näyttää tällä hetkellä varmalta; Saimaan alajaoston mestaruus!!

12 kommenttia:

  1. Löytyykö yhdistykseltä jo nettisivuja? OD-säännöthän voinee kopsata suoraan ulkomaisten vastaavista?

    VastaaPoista
  2. OD-säännöt ei liene ainakaan näin aluksi kovin yksiselitteisiä laatia nykyinen, kovinkin erilainen, purjevarustus huomioiden. ORC-luvuissa tämän huomaa hyvin. Mutta kuten vanha piika jo totesi, että aika tavaran kaupihtee, niin eiköhän sekin ajan myötä järjesty.

    Ja nythän noita saa puoli-ilmaiseksi euroopasta, joten jokos lähdetään hakemaan LOW II:sta?

    Sivustokin on varmaan luvassa jossain vaiheessa. Sehän kuuluu jokaisen arvonsa tuntevan yhdistyksen perussettiin...

    -jw-

    VastaaPoista
  3. Tjoo, täytyy myöntää, että First 36.7 on joskus käynyt mielessä. Firstillä on mielestäni kaikki ainekset suosituksi yksityyppiluokaksi; se nopea, asuttava ja "halpa". Halpa siis siinä mielessä, että rajulla penninvenyttämisellä normiduunarikin voi käytetystä kapineesta haaveilla. Suuret valmistusmäärätkin tukevat yksityyppiluokkaa.

    Fakta on, että jos saatte ton OD-touhun pyörimään, niin Firstien virta Euroopasta tänne raukoille rajoille tulee kasvamaan jo täällä olevien seuraksi. Itseasiassa Firsti on tällä hetkellä varmaan ainoa potentiaalinen "iso" kölivene, jolla on mahiksia ihan kunnon fliitteihin. Siis jollei Bavaa lasketa. Jotenkin en vaan osaa kuvitella Bavarioiden OD-ratastarttia...

    Hyvä meininki!

    VastaaPoista
  4. Miten paljon noi nyt sitten oikeasti maksavat järkevän hakureissun päässä ja kohtuukuntoisina? Keväällä kun Bavarian hain oli tuollainenkin mietinnässä, mutta en löytänyt kunnollista halvalla ja toisaalta uskon Bavarian toimivan paremmin fokkaveneenä (genuaa en halua) ja 2,2 m syväys on aika paljon, joten tuo jäi pois lopullisesta harkinnasta.

    Nyt katsottuna löytyy useita ~70 tonnin yksilöitä, mutta kaikki tunnetuista ranskalaisista vuokravenesatamista. Hollannissa ja Saksassa maksavat sitten jo 90-110 tonnia.

    Mikäs nyt olisi niin vaikea kuviteltavaa Bavaria 35 Matchien OD-startissa? Onhan noitakin useampi Suomessa ja ainakin yksi Tallinnassa, mutta muita suomalaisia ei kisoissa ole juuri näkynyt. Ruotsissa kisaavat jo aktiivisemmin ja alussa virittelivät kovasti OD-touhua, mutta ovat tyytyneet LYS/SRS:ään.

    VastaaPoista
  5. Noilla samoilla spekseillä aikoinaan valinnan tein. Pitkään ykkösvaihtoehtona oli X-332, mutta toisen takakajuutan tarve ja hinku 2000-luvun veneeseen muutti tilanteen. Uskoisin, että ko. venetyypillä on kysyntää jatkossakin, kun uusien skandien (ja muidenkin) hinnat on karanneet normitallaajalta. Ja näitä tuskin hankitaan pelkästään perhekäyttöön, vaan veneen luonne suorastaan vaatii kisaamista.

    Kokeneiden ranskankävijöiden kanssa tossa jo tuskailtiin, että mistä reissu ensi kevääksi, joten meillä on kassit pakattuna, ilmoitat vaan päivän... ;-)

    Bavarioiden OD? Käviskö siihen tämä oiva vertaus manaattien maanantaimatineasta?.... Eihän niissä sinänsä mitään vikaa ole, mutta ne vaan on tehty muuhun kun purjehduskäyttöön. Matchit on sitten asia erikseen, mutta olen ymmärtänyt, että ovat aika "vaikeita" veneitä noin niinkun pärjäämismielessä.

    -jw-

    VastaaPoista
  6. X-332 oli myös mulla vaihtoehtona, mutta hinnat olivat 100 tonnin tasoa 2000-luvun alun veneistä. En ymmärrä miksi maksaisin enemmän selkeästi vanhemmasta ja pienemmästä veneesä.

    Mitäs erityisen vaikeata pitäisi olla Bavaria 35 Matchillä pärjäämisessä? Kolme ORC-kisaa tuli ajettua useampaa 36.7:aa vastaan ja vain kerran yksi noista oli edellä tasoituksissa (Blux Pentala Racessa, jossa tulokset oli käytännössä käännetyssä GPH-järjestyksessä pitkän keskipläkän takia). Suorassa ajassakin kaikki ovat jääneet taakse lukuunottamatta luvultaan selkeästi nopeampia Nea Noraa ja Jazzia Suursaaressa (ja Nea Noraa Syysseilauksen hylätyssä ratakisassa).

    Eiköhän tuolla pärjää siinä missä muillakin vastaavilla.

    VastaaPoista
  7. Miksei Mätchilläkin (vissiin ainoa Bava, mitä on tehty yli 2 vuotta putkeen, niin tiuhaan mallimerkinnät muuttuvat) olisi mahkuja OD-veneeksi, mutta Firstin etu on siinä, että vaikka vene on ihan ärhäkkä kulkemaan, niin hankinta on helpommin naamioitavissa loppuperheen "yhteiseksi" lomaveneeksi. Sitäpaitti, Firstejä on jo valmiiksi Suomessa aika kasa. Kun esimerkiksi 31.7:lla veneilevät kasvavat ulos paateistaan, niin aika luonnollinen valinta vois olla juurikin 36.7. Pääsis edelleen OD-kisoihin ja semmoisiin.

    VastaaPoista
  8. Mun on kyllä hyvin vaikea nähdä mitään eroa 35 Matchin ja 36.7:n välillä tuossa "vaikka vene on ihan ärhäkkä kulkemaan, niin hankinta on helpommin naamioitavissa loppuperheen "yhteiseksi" lomaveneeksi." Ihan yhtä nopeita ja asuttavia ne on molemmat. 36.7:ssa toki 2 takakajuuttaa, mutta toisaalta vessa huonommassa paikassa ja ulkosäilytystilaa niukemmin. Bavariassa oli lomareissulla ulkosäilystilassa kumivene, 2 fillaria, spinnu, 2 ankkuria ja kaikki köydet (fendarit piti jo siirtää ankkuriboksiin).

    VastaaPoista
  9. Kyllä niillä tosiaan vielä hyvin on hintaa, niin kuin nyt X:llä yleensäkin. Laatuvehkeitäkin tietysti ovat...

    No se "vaikea" onkin perinteinen pomminvarma rantahuhu, joita kiertää varmaan joka veneestä. Ja kun kommentti tulee vielä VSSR:n vikalta, joka nukkui loppusuoralla ratin takana teidän ajellessa kohti omaa sänkyä, voi siihen suhtautua hilpeästi hymähtäen. Sitä paitsi noita Bavarioiden ruoskintapalstoja on jo ihan tarpeeksi...

    -jw-

    VastaaPoista
  10. Näkyy, että purjehduskausi on päättynyt jo ajat sitten kun pitää skabata jo täällä virtuaalimaailmassa ;)

    Mä kannatan tällaista "ry-järjestäytymistä". Jo sääntöjenkin puitteissa on kokoonnuttava säännöllisesti "kokouksiin" ja muihin kinkereihin. Siihen on vaimonkin turha sanoa mitään!

    "Ranskalaisista vuokravenesatamista" löytyy hyvin pidettyjä veneitä aivan kuten Saksasta ja Hollannista löytyy järkyttäviä raatoja. Kohtuullista konsulttipalkkiota vastaan lähdetään Jannen kanssa arvioimaan tarjontaa... ja vielä kohtuullisempaa korvausta vastaan lähdetään ajamaan vene Suomeen (ehtona, että veneestä varataan hehtolitran verran tilavuutta "konsulttijuomille")

    JP

    VastaaPoista
  11. Ja vielä järkevästä hakureissusta; Siihen on kaksi kriteeriä: hauska ja halpa. Meillä viikon ylöspito maksoi keskimäärin 100,-/sierainpari ja siinä oli jo mukana keskivertosuomalaisen kahden kuukauden ravintola-annokset. Hauska tuli ihan ilmatteeksi ja itsekseen. Lennot noilla halpisyhtiöillä oli vajaan satkun suuntaansa ja vuokra-auto n. 60,- + bensat. Kipparina maksoin veneen polttoaineet ja satamamaksut. Laskeskelin jälkeenpäin, että aika tasan tonni oli tämä rahtimuoto välillä Deauville-Savonlinna enkä vaihtaisi sitä rekkakyytiin, vaikka kuski lupaisi ilmaisen rahdin ja vuoden bisset...

    -jw-

    VastaaPoista
  12. Tuntuu hieman turhalta tuo veneiden keskinäinen vertailu juuri kun on yksityyppiluokka perustettu. Toivottavasti saadaan mahdollisimman paljon 367:ja viivalle ja luokka kasvuun. Sitten ei tarvitse mittalavuilla spekuloida ja kikkailla...

    -es-

    VastaaPoista